لوگوی سایت تخصصی کارتکنیک
تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک DAE
گیربکس اتوماتیک DAE یکی از اصلی‌ترین بخش‌های خودرو است که به انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌ها با استفاده از نسبت‌های دنده متفاوت کمک می‌کند. این قطعه معمولاً بین پیشرانه و چرخ‌ها نصب می‌شود و از چندین چرخ‌دنده، شفت و یاتاقان تشکیل شده است.

چکیده : گیربکس اتوماتیک DAE یکی از اصلی‌ترین بخش‌های خودرو است که به انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌ها با استفاده از نسبت‌های دنده متفاوت کمک می‌کند. این قطعه معمولاً بین پیشرانه و چرخ‌ها نصب می‌شود و از چندین چرخ‌دنده، شفت و یاتاقان تشکیل شده است.

گیربکس اتوماتیک DAE یکی از اصلی‌ترین بخش‌های خودرو است که به انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌ها با استفاده از نسبت‌های دنده متفاوت کمک می‌کند. این قطعه معمولاً بین پیشرانه و چرخ‌ها نصب می‌شود و از چندین چرخ‌دنده، شفت و یاتاقان تشکیل شده است. این قطعه از طریق کلاچ به میل‌لنگ پیشرانه متصل می‌شود و باعث شده تا پیشرانه و گیربکس در زمان تعویض دنده‌ها به‌صورت موقتی، غیر درگیر شوند. هدف اصلی گیربکس اتوماتیک DAE رساندن میزان مطلوبی از قدرت و گشتاور به چرخ‌ها در سرعت‌های متفاوت است تا خودرو بهترین عملکرد را داشته باشد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک dae

آیا گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک ساخت داخل است؟

ادعاهایی مبنی بر ساخت گیربکس دنا پلاس مدل توربو اتوماتیک توسط کمپانی‌های داخل کشور مطرح شده اما بر اساس آخرین اخبار ساخت آن توسط کمپانی DAE انجام شده است. کمپانی DAE یا Dong’an Automotive Engine یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های چینی است که در ساخت تجهیزات خودرو فعالیت دارد و به جهت همکاری با میتسوبیشی بسیار معروف است. برخلاف باور عموم که تمام قطعات کمپانی‌های ژاپنی توسط خود آن‌ها ساخته می‌شود، بخشی از تجهیزات و قطعات خودروهای ژاپنی توسط بقیه کمپانی‌ها تأمین می‌شود. شرکت چینی Dong’an Automotive Engine هم از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از قطعات میتسوبیشی را می‌سازد. انواع مختلف پیشرانه‌ها از جمله پیشرانه 1.3 لیتری، 1.5 لیتری و حتی 2.4 لیتری در کنار جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک میتسوبیشی، توسط این کمپانی چینی ساخته می‌شود.

شرکت ایران‌خودرو با همکاری DAE خودروهای دنا پلاس مدل توربو اتوماتیک را به بازار عرضه کرده است. جعبه‌دنده‌ای که برای خودروهای سری دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک طراحی شده، از نوع ۶سرعته اتوماتیک است که وزن حدوداً 77 کیلوگرمی دارد. ابعاد این جعبه‌دنده ۳۴۵*۵۱۱*۳۸۸ است و حداکثر گشتاور آن ۲۸۰ نیوتن متر است. شایان ذکر است که طبق مشخصات مربوطه، گشتاور ورودی دنا پلاس قابلیت ارتقا تا ۳۲۰ نیوتن متر را دارد. جعبه‌دنده اتوماتیک AT سری F6A کمپانی DAE دارای قابلیت تیپ ترونیک با حالت اسپرت و برفی است. در بازار قیمت هر بسته چیزی در حدود 1500 تا 2000 دلار است.

عملکرد فنی گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک به چه صورت است؟

در بحث استهلاک جعبه‌دنده، باید به این نکته توجه کرد که استهلاک آن بستگی به مواردی از جمله تکنولوژی به‌کاررفته در آن و سازوکار سیستم کنترل حرارت گیربکس و همچنین وزن اتاق در کنار قدرت موتور بستگی دارد.

هر چند که فاکتورهای مربوط به استهلاک در این سری تا حدی قابل‌قبول بوده، اما این امکان وجود دارد که خودرو دچار مشکلاتی اعم از خنک‌سازی کافی، ضعف قطعات هیدرولیکی به‌کاررفته داشته باشد. این مشکلات ممکن است هزینه‌ای بیش از ۳۰ میلیون تومان برای خریدار در برداشته باشد. از آن جایی که کمپانی‌های ساخت خودرو و تجهیزات خودرو در چین صاحب‌سبک نیستند و طی چند سال اخیر مطرح شده‌اند، محصولات خود را بر اساس دیگر کمپانی‌ها می‌سازند. جعبه‌دنده‌های ساخت کمپانی DAE بیشتر شبیه الگوهای ژاپنی، به‌خصوص محصولات تویوتا است. طبق نظر کارشناسان داخلی، الگوی ساخت گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک شباهت زیادی به نسخه‌های تویوتا یاریس دارد.

این یعنی رانندگی و استفاده از دنده در این خودروی ایرانی، تجربه‌ای جذاب مشابه با تویوتا یاریس به همراه دارد. البته در این میان باید این فاکتور را در نظر گرفت که جعبه‌دنده طراحی شده تنها شبیه به جعبه‌دنده تویوتا یاریس است و قطعاً برخی از قابلیت‌های آن را ندارد. بر اساس نظر کارشناسان عمر مورد انتظار گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک حدود ۵۰ هزار کیلومتر است. درصورتی‌که عمر کمتری داشته باشد بیشتر نشان‌دهنده استفاده غیراصولی از آن است. حتی در صورت استفاده غیراصولی از این جعبه‌دنده انتظار می‌رود حداقل ۳۰ هزار کیلومتر کار کند.

تکنولوژی ساخت و ظاهر جعبه‌دنده دنا پلاس توربو

باید متمایز گرهای مهمی که بین جعبه‌دنده دنا پلاس توربو و مدل‌های قبلی خودرو های ایران‌خودرو وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. تکنولوژی جعبه‌دنده دنا پلاس توربو از مدل‌های قدیمی‌تر خودرو های ایران‌خودرو تفاوت‌های مهمی دارد:

تکنولوژی جعبه‌دنده: جعبه‌دنده دنا پلاس توربو از نوع ۶سرعته است، درحالی‌که مدل‌های قدیمی‌تر از تعداد سرعت کمتری استفاده می‌کردند. این تکنولوژی به رانندگان امکان می‌دهد تا سرعت مناسب‌تری را در هنگام رانندگی انتخاب کنند و بهبود کنترل خودرو داشته باشند.

طراحی ظاهری جعبه‌دنده: طراحی ظاهری دنا پلاس توربو اتوماتیک به یک طراحی هوشمندانه و مدرن شبیه به خودرو های معروف از شرکت‌های مشهور معتبر مشابه است. این طراحی امکان ارتقای تجربه رانندگی و جذب توجه را فراهم می‌کند. به‌علاوه، تلاش شده است تا الگوی کلی طراحی خودرو های ایران‌خودرو حفظ شود. به طور خلاصه، جعبه‌دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک با تکنولوژی نوین و طراحی مدرن بهبودیافته و تجربه رانندگی بهتری را ارائه می‌دهد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

تعمیر گیربکس اتوماتیک دنا پلاس دارای ویژگی‌ها و نیازهای خاصی است که از تعمیر گیربکس‌های مدل‌های قدیمی متفاوت است. باتوجه‌به اینکه خودرو های تازه تولید ایران از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند، مراکز تعمیر و خدمات مخصوص این نوع گیربکس‌ها هنوز به تعداد کافی وجود ندارند. به همین دلیل، تعمیر گیربکس اتوماتیک دنا پلاس نیاز به تخصص و مهارت افراد متخصص در این زمینه دارد؛ بنابراین، بهترین روش برای تعمیر گیربکس اتوماتیک دنا پلاس، مراجعه به مراکز خدمات مجاز و متخصص در تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک است.

مشخصات گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

گیربکس اتوماتیک دنا پلاس یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک است که توسط شرکت ایران‌خودرو تولید می‌شود. این گیربکس از نوع تورک کانورتر (Torque Converter) است که نیروی موتور را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند. این گیربکس دارای سیستم‌های الکترونیکی متنوعی مثل کنترل الکترونیکی ترمز، کنترل الکترونیکی شتاب، کنترل الکترونیکی ترمز موتور و کنترل الکترونیکی ترمز پارکینگ است. همچنین، سیستم‌های ایمنی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و سیستم کنترل ترمز برای جلوگیری از سرخوردگی چرخ‌ها نیز در این گیربکس تعبیه شده‌اند.

سرویس گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

سرویس گیربکس اتوماتیک دنا پلاس نیازمند به‌دقت و مراقبت دقیق است تا عملکرد صحیح گیربکس حفظ شود. این سرویس باید توسط تکنسین‌های ماهر و متخصص در زمینه گیربکس‌های اتوماتیک انجام شود. برای انجام سرویس گیربکس اتوماتیک دنا پلاس، مراحل زیر را دنبال کنید: پارک‌کردن خودرو و خاموش‌کردن موتور. باز کردن درپوش گیربکس و تخلیه روغن قدیمی. تعویض فیلتر روغن گیربکس. پر کردن مخزن روغن با روغن مناسب و متناسب با توصیه‌های تولید‌کننده. انجام تنظیمات و تعیین وضعیت‌های موردنیاز.

توصیه می‌شود که برای سرویس گیربکس اتوماتیک دنا پلاس به مراکز خدمات تخصصی و مجاز مراجعه کرده و سرویس‌ها و تعمیرات موردنیاز را با دوره‌های منظم انجام دهید تا عملکرد بهینه گیربکس تضمین شود. شما صاحبان محترم خودروی دنا پلاس توربو می‌توانید در صورت نیاز به خرید گیربکس اتوماتیک یا دنده‌ای این خودرو از طریق تعمیرگاه گیربکس دنالند اقدام کنید.

بازرسی گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

بررسی سطح و وضعیت روغن گیربکس

از موارد بسیار حیاتی در بررسی گیربکس اتوماتیک دنا پلاس، سطح و وضعیت روغن موجود در گیربکس است. روغن گیربکس در هر خودرویی نقش خون را ایفا می‌کند و برای عملکرد صحیح گیربکس بسیار ضروری است. این موضوع به‌ویژه در گیربکس‌های اتوماتیک بسیار اهمیت دارد، زیرا این نوع گیربکس‌ها از سیستم‌های هیدرولیکی برای عملکرد صحیح استفاده می‌کنند و وابستگی به روغن دارند تا دنده‌ها به‌درستی تغییر کنند.

نکته اولیه که باید بررسی شود، سطح روغن در گیربکس اتوماتیک دنا پلاس است. در گیربکس اتوماتیک، وضعیت کمبود روغن می‌تواند به مشکلاتی نظیر ناتوانی در تغییر دنده، صداهای نامنظم، لغزش دنده‌ها یا تغییر ناپیوسته انجام دهد. کمبود روغن همچنین می‌تواند باعث افزایش ناشی از اضافه گرمای ماشین شود که منجر به آسیب به اجزای داخلی می‌شود. در گیربکس نیمه‌ اتوماتیک، وضعیت کمبود روغن نشان‌دهنده عدم رسوب روغن بر روی دنده‌ها و سنکرو هاست که منجر به ساییدگی دنده‌ها و خرابی زودرس قطعات می‌شود.

مورد بعدی که نیاز به بررسی دارد، وضعیت خود روغن است. همان‌طور که زمان می‌گذرد، روغن داخل گیربکس دنا تیره‌تر می‌شود به دلیل اکسیداسیون روغن ناشی از گرما و فشار. ترکیب‌شدن جزئی فلزی از قطعات داخلی و سایش آن‌ها می‌تواند به آلودگی روغن اضافه کند. وقتی روغن گیربکس تیره شود، باید تعویض شود. آلودگی ملایم در روغن نشان‌دهنده شکستن پارچه‌های داخلی گیربکس است و اگر روغن تعویض نشود، این وضعیت تسریع می‌شود.

بازرسی فیزیکی گیربکس

بازرسی دقیق گیربکس شامل بررسی فیزیکی گیربکس می‌شود. این شامل بلندکردن وسیله نقلیه در هوا با یک لیفت (بالابر) می‌شود تا تکنسین بتواند به زیر خودرو بروید و گیربکس را مستقیماً بررسی کند. این به او امکان می‌دهد تا هر نشتی مشهودی یا آسیب به گیربکس را بررسی کند. چرا که نشتی‌ها در گیربکس‌ها رایج هستند، داشتن این امکان به تکنسین می‌دهد تا تشخیص دهد که آیا این مشکل با یک تعویض ساده واشر برطرف کرد یا نشتی از چیز مهم‌تری ناشی می‌شود که نیاز به تعمیر دارد. این کار همچنین به تشخیص آسیب‌های واقعی و احتمالی در سازه‌های گیربکس اتوماتیک دنا پلاس کمک می‌کند.

تست رانندگی

گاهی اوقات مسائل مربوط به گیربکس اتوماتیک دنا پلاس به شکل احساسی توسط راننده تشخیص داده می‌شوند و توصیف این مشکلات به تکنسین دشوار است. او در شرایط ترافیک شلوغ، سرعت بالا، بالارفتن از تپه‌ها، نواحی پرپیچ‌وخم تست رانندگی می‌کند تا مشخص کند که آیا اجزای پیشرانه به‌درستی عمل می‌کنند یا خیر. این اقدام به تکنسین این امکان را می‌دهد تا مسائل ممکن در زمان واقعی را تشخیص دهد و بهبودی در گیربکس اتوماتیک دنا پلاس اعمال کند.

ازآنجایی‌که تکنسین‌های متخصص گیربکس تجربه طولانی در تشخیص و تعمیر مسائل گیربکس دارند، آنها دقیقاً می‌دانند کدام مسائل باید بیشتر بررسی شوند و چه چیزی باید انجام شود. تشخیص خرابی گیربکس اتوماتیک دنا پلاس یک هنر است و تکنسین‌های باتجربه در زمینه گیربکس که خودروی شما و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را می‌شناسند، می‌توانند نوع خرابی گیربکس اتوماتیک دنا پلاس شما را به‌درستی شناسایی کنند.

یکی از ابزارهای کلیدی در تشخیص خرابی گیربکس اتوماتیک، چراغ‌های هشدار، کدهای خطا، و داده‌های الکترونیکی است. معرفی قطعات الکترونیکی و اجزای الکترونیکی در داخل گیربکس، به همراه توانایی عیب‌یابی الکترونیکی آنبورد، هم موهبت و هم یک نفرین بزرگ است. وسیله نقلیه شما به طور مداوم سیستم‌های الکترونیکی خود را اسکن می‌کند و به‌سرعت ممکن است به شما در مورد مشکلات هشدار دهد. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک چراغ هشدار مانند “چراغ بررسی موتور” یا چراغ‌های دیگر روی داشبورد روشن می‌شود.

در این موارد، شخصی با تجهیزات تشخیصی می‌تواند به‌سرعت به سیستم متصل شود تا کدهای خطای OBD2 را برای شما دانلود کند. اما بزرگ‌ترین چالش معمولاً در استفاده از این کدهاست. پرش به اینترنت و جستجو برای یافتن یک کد خطای خاص می‌تواند به شما بگوید کد چیست، اما به‌ندرت به شما می‌گوید که دقیقاً چرا این کد رخ‌داده است یا چگونه باید آن را رفع کنید. دلیل این امر این است که کد خطا فقط سنسوری را که مشکل را شناسایی کرده است مشخص می‌کند و توضیح دقیقی از دلیل این خطا را به شما ارائه نمی‌دهد.

گیربکس اتوماتیک dae

تشخیص کد‌های خطای گیربکس اتوماتیک دنا پلاس

تشخیص کدهای خطا بسیار مهم است و این مستلزم استفاده از یک اسکنر خودرو است که توسط یک تکنسین متخصص به‌وسیله نقلیه شما متصل می‌شود و سپس وسیله نقلیه را برای رانندگی آزمایشی می‌برد تا بتواند در حین حرکت به جریان داده‌ها نگاه کند. دریافت کدهای خطا به‌تنهایی ارزش زیادی ندارد. توانایی مشاهده ارتباط بین رایانه داخلی و ماژول‌های کنترل مختلف، حسگرها و شیرها در طول حرکت و جابه‌جایی و غیره، توسط تکنسین باتجربه، این امکان را فراهم می‌کند تا همه این داده‌ها را ببیند و تفسیر کند.

باید توجه داشت که تکنسین متخصص نیاز دارد وسیله نقلیه خاص شما را به‌خوبی بشناسد. این به این دلیل است که سازندگان خودروها به طور مداوم سیستم‌ها و قطعات خودروها را به‌روزرسانی و تغییر می‌دهند که می‌تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. به‌عنوان‌مثال، در یک خودرو، یک شیر برقی دنده پایین دنده باید درصدی از روشن یا خاموش بودن را نشان دهد، درحالی‌که در دیگر خودروها، شیر برقی تنها باید به ۱۰۰٪ “روشن” یا “خاموش” باشد.

نکته دیگر این است که ممکن است گاهی مشکلات در یک سیستم خودرو، کدهای خطا را برای گیربکس ایجاد کند، حتی زمانی که مشکل واقعی به گیربکس مرتبط نباشد. به‌عنوان‌مثال، برخی از خودرو های قدیمی ممکن است دارای سیستمی باشند که به اطلاعات حسگر دمای موتور اجازه می‌دهد تا مبدل گشتاور را در سرعت‌های بالاتر قفل کند. اگر سنسور دما خراب شود، قفل مبدل گشتاور از دست می‌رود و کد خطای مبدل گشتاور دریافت می‌کنید که ربطی به عملکرد واقعی گیربکس ندارد. بازرسی گیربکس یک فرایند پیچیده است که شامل چندین مرحله برای تشخیص درست مشکل وسیله نقلیه است. این شامل نگاه‌کردن به سطح و وضعیت روغن گیربکس، قراردادن وسیله نقلیه بر روی بالابر برای بازرسی نقاط مختلف، اسکن خودرو با ابزار اسکن تشخیصی مناسب و بردن وسیله نقلیه برای تست رانندگی در صورت امکان است.

یک بازرسی صحیح گیربکس به یک تکنسین گیربکس ماهر و باتجربه نیاز دارد که پیچیدگی‌های وسیله نقلیه شما را بشناسد و بتواند نتایج بازرسی را به‌درستی تفسیر کند و تشخیص دقیق مشکل و برآوردی از آنچه برای تعمیر آن نیاز است را به شما ارائه دهد. هنگام تماس با تعمیرگاه، مطمئن شوید که گزینه‌های جایگزین برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی دنا پلاس شما چیست.

علایم خرابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک DAE

همان‌طور که می‌دانید، گیربکس اتوماتیک DAE از قطعاتی به‌هم‌پیوسته تشکیل شده است که عملکردشان به‌هم‌وابسته است. سازوکار این قطعه به‌گونه‌ای است که اگر هر قسمت از آن دچار خرابی شود، کل سیستم با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل نیاز است تا با علائم خرابی گیربکس آشنا شوید و به‌موقع برای تعمیر آن اقدام نمایید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک DAE

شنیدن صداهای غیرعادی

یکی از نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک DAE شنیدن صداهای غیرمعمول به‌ویژه هنگام تعویض دنده است. یک جعبه‌دنده اتوماتیک معیوب، صداهای ناله ‌مانند یا وِزوِز ایجاد می‌کند، درحالی‌که جعبه‌دنده دستی، صداهای خشن‌تری تولید می‌کند. این صداها همچنین ممکن است نشان‌دهنده مشکلات موتور، اکسل (محور) خودرو یا اگزوز باشند، بنابراین باید خودرو خود را بررسی کنید تا مشکل مشخص شود.

اختلال در تعویض دنده

مشکل در تعویض دنده می‌تواند به دلایل مختلفی مانند گرفتگی فیلتر گیربکس اتوماتیک DAE ، استفاده از روغن بدون استاندارد و خراب‌شدن سنسورها یا شیر برقی گیربکس، ایجاد شود. در خودروهایی که دارای جعبه‌دنده اتوماتیک هستند، ممکن است هنگام تعویض دنده از حالت درایو به پارک، تسخیری در زمان جاافتادن دنده وجود داشته باشد، در خودروهای با گیربکس نیمه اتوماتیک، با تعویض دنده، دور موتور خودرو بالا می‌رود، اما خودروی شما شتاب نمی‌گیرد.

احساس بوی سوختگی از خودرو

اگر بویی؛ مانند لاستیک سوخته یا دود از موتور خودرو استشمام می‌کنید، نشان‌دهنده‌ وجود مشکل در گیربکس خودرو است. معمولاً این مشکل به‌ دلیل نشت روغن جعبه‌دنده یا کم‌شدن مقدار آن رخ می‌دهد؛ زیرا وقتی سطح مایع این قطعه پایین می‌آید، منجر به اصطکاک روی دنده‌ها شده و گرم‌شدن بیش از حد و آتش‌گرفتن آن را به دنبال دارد. ازاین‌رو، بوی تند و منحصربه‌فردی، شبیه به سوختن لاستیک از آن به مشامتان می‌رسد.

تأخیر در عملکرد گیربکس

اگر در هنگام دنده عوض‌کردن، گیربکس کمی تأخیر دارد و به‌خوبی واکنش نشان نمی‌دهد، به‌ معنای وجود مشکل در این قطعه است. تأخیر در عملکرد جعبه‌دنده اغلب به دلیل نشت یا آلودگی روغن، نگهداری نادرست و یا نفوذ ناخواسته آب در قطعات آن رخ می‌دهد. اگر به‌موقع این مشکل را برطرف نکنید، احتمال دارد با گرمای بیش از حد به قطعات داخلی گیربکس آسیب وارد شود.

نشت روغن گیربکس از زیر ماشین

اگر در تعویض دنده با مشکل مواجه شده‌اید، حتماً زیر خودروی خود را چک کنید. برای این کار می‌توانید چندتکه مقوا را زیر خودروی خود در محلی که آن را پارک می‌کنید، قرار دهید. سپس، مقوا را بیرون بکشید و نشت روغن را بررسی کنید. در صورت وجود لکه‌های قرمز روی مقوا روغن گیربکس اتوماتیک DAE نشتی دارد.

روشن‌شدن چراغ‌های چک ماشین

چراغ هشدار، لرزش‌های جزئی و غیرعادی که شما متوجه آن‌ها نیستید را می‌تواند تشخیص دهد؛ بنابراین روشن‌شدن چراغ چک ماشین اغلب نشانه‌ صریحی از وجود مشکل در خودرو است و هرگز نباید از آن چشم‌پوشی نمود. این مسئله به موتور و اجزای آن ارتباط دارد و معمولاً اولین چیزی که باید بررسی کنید گیربکس اتوماتیک DAE است.

عملکرد نادرست پدال کلاچ

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک DAE این است که کلاچ به‌راحتی آزاد نمی‌شود و در زمان گرفتن کلاچ مجبورید پای خود را زیاد از حد بالا یا پایین ببرید. این مشکل، اغلب به دلیل تنظیم نبودن سیستم عملکرد کلاچ نظیر؛ سیم یا صفحه کلاچ اتفاق می‌افتد. اگر کلاچ زیاد پایین است، دلیل آن می‌تواند ناشی از نشتی مایع هیدرولیک یا نقص در اتصالات سیستم هیدرولیکی باشد که عملکرد صحیح کلاچ به آن بستگی دارد، اما اگر کلاچ بیش از حد بالاست، دلیل آن ممکن است دیسک یا صفحه کلاچ فرسوده باشد که نیاز به تعویض دارد.

ایجاد سروصدا و لرزش در حالت خلاص

اگر ماشین در حالت خلاص، دچار لرزش شود یا صدا ایجاد کند، معمولاً نشانه‌‌ وجود مشکل در جعبه‌دنده است که این مشکل، می‌تواند ناشی از کم‌شدن سطح روغن یا آسیب رسیدن به چرخ‌دنده‌ها و قطعات داخلی گیربکس باشد.

بالارفتن دور موتور و لرزش ماشین

اگر خودروی شما در سرعت ۸۰ به بالا دچار لرزش‌هایی شود، می‌توان گفت که اجزای داخلی سیستم گیربکس اتوماتیک DAE دچار ساییدگی شده است. با فرسودگی قطعات داخلی یا کاهش سطح روغن، بخش‌های مختلف گیربکس روی‌هم ساییده شده و اصطکاک زیادی به وجود می‌آید. به همین دلیل دور موتور بالا رفته و ماشین دچار لرزش می‌شود.

حرکت‌نکردن خودرو روی دنده

اگر ماشین را روی دنده یک قرار می‌دهید؛ اما حرکت نمی‌کند؛ این مشکل ناشی از کاهش سطح روغن گیربکس اتوماتیک DAE است که به دلیل نشت روغن، عدم تعویض به‌موقع روغن یا شکستن دریچه مخصوص آن، به وجود می‌آید.

کاهش قدرت خودرو

اگر موتور خودروتان به‌درستی کار می‌کند؛ اما ماشین قدرت کافی ندارد، این مشکل ممکن است به‌ دلیل ازکارافتادن قطعات داخلی سیستم یا نشتی روغن یا داغ‌شدن بیش از حد گیربکس باشد. وقتی جعبه‌دنده داغ می‌کند؛ یعنی روغن به قسمت‌های داخلی آن نمی‌رسد. در نتیجه، باعث می‌شود که گیربکس آسیب ببیند.

لغزیدن دنده

لغزش دنده، زمانی اتفاق می‌افتد که دنده به‌ طور خودکار از جای خود خارج می‌شود و به حالت خلاص درمی‌آید. بیرون پریدن دنده، باعث می‌شود که ماشین شما ناگهان از حرکت بایستد یا به سمت جلو حرکت کند و ایمنی سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد. این مسئله در جعبه‌دنده‌های دستی به‌خاطر فرسوده بودن کلاچ و در گیربکس اتوماتیک به علت سایش و پارگی قسمت‌های مختلف مانند؛ صفحات کلاچ، دنده‌ها یا شل بودن بلبرینگ‌ گیربکس اتوماتیک DAE ایجاد می‌شود.

تعمیرگاه گیربکس دنالند

برای دریافت بهترین خدمات تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک DAE با کارشناسان ما در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک دنالند تماس بگیرید:
عباس حاج میری: ۰۹۱۰۶۸۱۷۲۸۳
وبسایت: daeland.com
https://daeland.com/?p=2177

علی غلامی
علی غلامی
من علی غلامی هستم. از کودکی علاقه زیادی به ماشین و دنیای اتومبیل داشتم. برای همین تصمیم گرفتم این علاقه را در بستر وب به اشتراک بگذارم، تا افرادی که همانند من به این موضوع علاقه مند هستند، نیز استفاده نمایند. سعی من بر این است تا جدید ترین اخبار و موضوعات مربوط به خودرو را در مجله کارتکنیک به صورت تخصصی برای شما تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *